Aloite pörriäisten säilyttämiseksi Teuvalla

Keiden ansiota on, että saamme nauttia mustikoista ja omenoista? Kahvista, suklaasta ja viinistä? Käyttää puuvillavaatteita?

Pölyttäjien. Maailmanlaajuisesti pölyttäjät tekevät ihmiskunnalle töitä jopa noin 500 miljardin euron arvosta vuodessa. Arvioidaan, että kolmannes maailman maataloustuotannosta on pölyttäjistä riippuvainen.

Pölyttäjien määrä on vähentynyt hälyttävästi koko maailmassa. Kiinassa alueilla, joilla pölyttäjät ovat kokonaan kadonneet, ihmiset joutuvat pölyttämään omenapuut käsin, mikä on tietenkin hyvin tehotonta.

Jotta pörriäiset voivat elää keskuudessamme, ne tarvitsevat kukkivia kasveja keväästä syksyyn. Teuvan säästöohjelmassa 2, toimenpiteet vuosille 2019-2023 puistojen hoito-kohtaan on kirjattu “Nurmikoiden leikkaamista vähennetään, luonnonniittyjä ja kukkapeltoja lisätään.” Tämä on hyvä suunta. Toistaiseksi tavoitteen mainitaan toteutuneen kunnalle siirtyneiden rivitalotonttien osalta.

Teuvan perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että kunnassa kukkapellot ja luonnonniityt otetaan mahdollisimman laajasti käyttöön. Myös kuntalaisia tulisi kannustaa kukkapeltojen perustamiseen. Sen lisäksi että tästä suuntauksesta hyötyisivät pölyttäjät, kunnan ja kuntalaisten rahoja säästyisi jopa kahdesti viikossa tehtävän koneellisen ruhonleikkuun vähentyessä. Kunta saisi suunnitelmallisesta luonnon monimuotoisuuden lisäämisestä myönteistä julkisuutta.

Esitämme myös, että kaikilla kunnan hallinnoimilla teillä tienpientareiden parturointi tehtäisiin vasta syksyisin kukinnan päätyttyä. Tämä olisi yleinen suositus kunnan alueella. Pölyttäjien saaman ravintohyödyn lisäksi kukkivilla pientareilla on monille kuntalaisille merkittävä esteettinen arvo.

Teuvalla 1.6.2020

Eliisa Panttila Heikki Tuomela