Yleishyödyllisten yhdistysten kiinteistöveroksi 0,0%

Ryhmäpuheenvuoro 9.11.2020

Kiitos vuosi sitten pyytämästämme yleishyödyllisten yhdistysten kiinteistöveroa koskevasta selvityksestä esittelytekstissä. Teuvan perussuomalaisten valtuustoryhmän mielestä yleishyödylliset yhdistykset, jotka kantavat ylläpitotaakkaa alueen kuntalaisten käytössä olevista tiloista, olisi tullut vapauttaa kiinteistöverovelvoitteesta. Eli esimerkiksi nuoriso- ja kyläseurat. Tämä olisi mielestämme kustannustehokas tapa tukea kunnan eri alueiden – ja erityisesti kylien – elinvoimaisuutta.

Kunnalle hintalappu tästä olisi vuoden 2019 tietojen mukaan 13 898 €. Rinnalla voisi tarkastella kunnan eri yhdistyksille myöntämiä suoria avustuksia, jotka tänä vuonna olivat yhteensä 25 400 € (kh 15.6.2020 131§). Yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä kiinteistöveron poistamisen kustannusvaikutus kuntaan olisi vain vähän yli puolet siitä, mitä kunta maksaa yhdistyksille suorina avustuksina. Suorien avustusten myöntämisperusteissa ei tällä hetkellä huomioida avustuksen hakijan kiinteistön ylläpitotaakkaa. Yhdistykset ovat taloudellisesti siltä osin Teuvalla eriarvoisessa asemassa.

Teuvan perussuomalaisten valtuustoryhmän mielestä suunnan kunnassa tulisi olla suorien avustusten myöntämisestä kohti yhdistysten omien toimintaedellytysten parantamista. Yleishyödyllisten yhdistysten kiinteistöverotaakan poistaminen palvelee tätä kehitystä.